Acquisitiefraude, wat nu?

Acquisitiefraude bestaat al weer heel wat jaartjes. Diverse organisaties, tv programma’s en juristen hebben hun tanden er al eens ingezet. Daardoor leek het over de grootste storm heen te zijn, maar de laatste maanden kom ik het helaas weer veelvuldig tegen bij mijn klanten. Jammer, want het kost ontzettend veel geld. Maar wanneer is iets acquisitiefraude en wanneer heb je gewoon een slechte deal gesloten? En wat moet je doen als je vermoedt dat je het slachtoffer bent geworden van acquisitiefraude?

Slechte deal
Een slechte deal kenmerkt zich door een aantal zaken.

  1. de beloofde prestatie wordt geleverd, doch voor veel meer geld dan je had kunnen afspreken.
  2. alle gegevens worden je correct en vooraf duidelijk gemeld. Er is geen sprake van het achterhouden van informatie. Over het algemeen kun je stellen dat er bij een slechte deal sprake is van eerlijkheid, alleen voor een te hoge prijs. Vergelijk het met de aanbieding in de supermarkt. Je denkt de koffie voor een geweldige prijs te hebben gekocht, maar komt er later achter dat dezelfde koffie bij de buurtsuper de helft goedkoper is. Dan is er sprake van een slechte deal.

Fraude
Fraude kenmerkt zich vooral door een handelswijze die lastig te vangen is. De adverteerder benadert je telefonisch, vertelt je alle voordelen, maar houdt belangrijke informatie achter. Daarnaast is de geleverde kwaliteit ver onder de maat. Het enige doel van de adverteerder hierin is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld te verdienen. Hier is sprake van fraude.

Betalen of niet?
Veel kleine ondernemers denken bij acquisitiefraude te moeten betalen. Ze zijn erin gestonken en moeten op de blaren zitten. Dit is niet zo. Als je als kleine ondernemer de schade accepteert, kan je dit veel geld kosten.

Een algemene regel is: wanneer de geleverde diensten onder de maat zijn, hoef je hier geen genoegen mee te nemen.

Je mag hiervoor compensatie vragen of zelfs weigeren de nota te betalen. Vergelijk het eens met andere branches, als de slotenmaker een kapot slot levert, dan betaal je toch ook niet?

Nieuwe wetgeving
Sinds 2016 is er nieuwe wetgeving die ondernemers beter moet beschermen tegen acquisitiefraude. Dit houdt in dat niet meer de ondernemer hoeft te bewijzen dat hij is opgelicht, maar dat de adverteerder moet aantonen dat hij aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Vraag daarom vooraf om een bewijs van het nakomen van de verplichtingen en controleer deze. Voor meer informatie, zie de website van de fraudehelpdesk. Zij kunnen je op verschillende manieren bijstaan. https://www.fraudehelpdesk.nl


Stappenplan bij acquisitiefraude

  1. Betwist gemotiveerd en duidelijk beargumenteerd de factuur en het geleverde werk. Ga niet over tot betalen!
  2. Heb je een brochure waar je een advertentie in hebt geplaatst? Vraag dan een lijst op van waar de verspreiding heeft plaatsgevonden, hoeveel brochures er zijn gemaakt en alle overige bewijsstukken die relevant zijn voor je zaak.
  3. Meld je zaak bij de Fraudehelpdesk en doe zo nodig aangifte bij de politie.  
  4. Wanneer je niets hebt vernomen omtrent je betwisting, stuur deze nogmaals, maar dan aangetekend.
  5. Bewaar alle bewijsstukken, correspondentie en overige informatie.
  6. Maak voor jezelf een kostenbaten afweging. Tot hoever wil je gaan in je strijd en wat mag het je kosten?

 

Neem dus niet zomaar aan dat je altijd direct moet overgaan op betaling als je het gevoel hebt dat je niet de juiste producten of diensten hebt ontvangen. Net zoals klanten van jou mogen verwachten dat je kwaliteit levert, mag jij dat ook van leveranciers verwachten.

Terug naar nieuws

Bezoekadres: Middelerf 10a 3851 SP ERMELO | info@financial-health.nl - 0341-55 48 80