Jouw businessplan op één A4-tje

Als je je eigen onderneming begint, doe je dit vaak vanuit passie, liefde voor je vak en omdat je ervan overtuigd bent dat je de expertise bezit die organisaties nodig hebben. Aan de slag gaan met een ondernemingsplan is een flinke klus. Download maar eens een voorbeeld op internet en je komt al gauw op gemiddeld 15 pagina’s uit om het plan compleet te krijgen. Best veel toch? En is het echt noodzakelijk om het plan in zoveel woorden te omschrijven? Wat ons betreft niet. Het kan zelfs op één A4’tje met het Business Model Canvas.

Het Business Model Canvas bestaat uit 9 onderdelen. Als je al deze onderdelen langsgaat, heb je een goed beeld van jouw dienstverlening en hoe je deze in de markt gaat zetten.

1. Klantsegmenten

Welke klanten wil je bedienen? Wie is je doelgroep? Ligt je focus meer op mannen of op vrouwen? Hoe verder je je doelgroep segmenteert, hoe gerichter je aan het werk kunt gaan. Je kunt hierbij ook een persona omschrijven. Wat voor opleiding heeft jouw ideale klant doorlopen en waar woont hij/zij?

2. Key partners

Welke ondernemers of organisaties kunnen functioneren als jouw partners? Met wie zou je een samenwerking aan kunnen en willen gaan om jouw eigen dienstverlening te versterken of uit te breiden? Het verlengstuk van een boekhouder is een accountant bijvoorbeeld. Een Social Media specialist zou zijn diensten kunnen uitbreiden door samen te werken met een ondernemer die gericht is op SEO (organische vindbaarheid) en/of SEA (Google advertising). Zo zijn er tal van samenwerkingen mogelijk, zonder dat je in elkaars vaarwater zit.

3. Key activities

Wat zijn de belangrijkste taken binnen jouw onderneming om de waarde te creëren voor je klanten? Hoe voeg je waarde toe aan de kwaliteit van je product en op welke manier onderhoud je de contacten met je klanten? Hoe investeer je in klantrelaties? Allemaal vragen die je jezelf kunt stellen als je dit onderdeel gaat invullen. Het werven van nieuwe klanten is belangrijk om je bedrijf te laten groeien, maar het behouden van je klanten is misschien nog wel belangrijker.

4. Key resources

Welke middelen (en daarmee investeringen) heb je nodig om waarde te leveren aan je klanten? Dit kun je onderverdelen in de volgende middelen zijn:

  • Intellectuele middelen zoals patenten en auteursrechten
  • Fysieke middelen zoals een laptop, kantoor of auto.
  • Menselijke middelen zoals vakkundige mensen met eigen expertise
  • Financiële middelen zoals leencapaciteit

5. Waardepropositie

De waardepropositie beschrijft de producten of diensten die waarde creëert voor een specifiek klantsegment. Waarom kiest een klant voor jouw dienst of product en niet voor die van je concurrent? Wat maakt jouw product of dienst wezenlijk anders?

6. Klantrelaties

Op welke manier sta jij in contact met je klanten? Hoe onderhoud je het contact met je klanten? Op welke manier geef je invulling aan je acquisitie? Hoe behoud je klanten? Hoe zorg je voor meer verkopen? En hoe kun je de gemiddelde inkomsten per klant vergroten? Geef invulling aan deze vragen en je hebt je klantrelaties in beeld.

7. Kanalen

Via welke kanalen kom je in contact met je klanten? Hoe houd je de doelgroep op de hoogte van datgene wat je aanbiedt? Gaat dit bijvoorbeeld via een nieuwsbrief, een winkel of een online platform.

8. Inkomstenstromen

Wat is je verdienmodel? Waar ga je inkomsten vandaan halen? Je kunt op uurtarief werken, verdienen aan de verkoop van producten of het verkopen van advertenties bijvoorbeeld. Maak dit voor jezelf inzichtelijk.

9. Kostenstructuur

Welke kosten heb je? Denk hierbij aan bijvoorbeeld het aankoop van een pand of het kopen van een laptop. En welke kosten zijn variabel? Hoe kun je voordelen behalen? Dit zou je bijvoorbeeld kunnen realiseren door groter in te kopen.

Is dit voor jou een manier om je onderneming in beeld te brengen?

Terug naar nieuws

Bezoekadres: Middelerf 10a 3851 SP ERMELO | info@financial-health.nl - 0341-55 48 80